• Motel Agency

FAQ om flyreiser med grupper

Vi får ofte spørsmål om flyreise fra kunder og deltakere på våre firmaturer. Det mange blir overrasket over er at det er en del forskjeller på det å reise med fly individuelt og det å reise med fly som en gruppe. I denne artikkelen gir vi dere svar på de mest vanlige spørsmålene.

Gruppebestilling – pris:

Ved en gruppe-bestilling holder man av en stor andel av flysetene på en flyavgang. Flyselskapene tar dermed en større risiko i forhold til eventuelle kanselleringer og refusjoner som måtte komme. Derfor vil prisene på gruppebilletter i de fleste tilfeller være noe høyere enn på individuelle billetter.

Oppgradering:

Oppgradering kan i de fleste tilfeller være mulig så lenge det er plasser ledig og det gjøres i god tid før avreise. Ønsker deltakere å benytte egne bonuspoeng til oppgradering må dette gjøres direkte selv på flyplassen.

Navn:

Navn skal være identisk med navn i deltakers pass. Hvis navnet i billetten ikke stemmer overens med passet kan dette forårsake ugyldige reisedokument.

Navn som inneholder Æ, Ø og Å vil se slik ut i reisedokumentene: Æ=AE, Ø=OE og Å=AA.

Navnelister må leveres så raskt som mulig (fullt navn, fødselsdato og kjønn) og senest 35 dager før avreise i de aller fleste tilfeller. Unntak kan forekomme.

Allergier:

Ved eventuelle matallergier kan det meldes fra til flyselskapene. Dette vil hovedsakelig gjelde reiser utenfor Europa, der måltider er inkludert i billetten.

Seteplassering og innsjekk:

Gruppen vil som regel bli plassert i samme område i flyet, men unntak kan forekomme. Som regel må innsjekk skje ved skranke eller på automater på flyplassen på avreisedagen, men hos noen flyselskaper vil det være mulig å sjekke inn selv på forhånd på nett.

Skiutstyr:

Regler for skiutstyr varierer fra flyselskap til flyselskap. Med enkelte selskaper er det gratis så lenge det er plass i flyet. Ellers varierer prisen som regel mellom 600-800 kroner for å ha med skiutstyr på en tur/retur billett.

Endringer og forsinkelser på flybillettene:

Fra avreisedato vil vi ikke kunne gjøre noe konkret med billettene, ved eventuelle forsinkelser eller andre endringer. Flyselskapet har da 100% kontroll over bookingen og man må følge informasjonen som blir gitt på flyplassen og fra flyselskapets service-skranke. Flyselskapet er ansvarlig i forhold til å finne best mulige alternative løsninger.

Å ta eventuelle erstatningskrav gjennom et mellomledd gjør ofte prosessen mer tungvint for den reisende. Ofte krever også flyselskapene at det er den reisende selv som tar kontakt. Som regel skal flyselskapet dekke ekstrautgifter man har hatt i forbindelse med en forsinkelse eller kansellering, men flyselskapet må se på hvert enkelt tilfelle. Dette gjelder både på individuelle billetter og gruppebilletter.

Mistet / forsinket bagasje:

Erstatning for mistet eller forsinket bagasje tas direkte med forsikringsselskapet til den enkelte deltaker.

© 2019 by Motel Agency