• Motel Agency

Salgssjef: Her er verktøyet du trenger for å nå budsjettmålet!


Mange salgs- og markedssjefer klør seg ofte i hodet og lurer på hvordan de skal få sine ansatte til å bidra med det lille ekstra, gå den ekstra mila eller ta den ekstra telefonen. Synes du det er vanskelig å finne nye måter å motivere salgsteamet ditt på? Fatt mot! Å nå budsjettmålet for kvartalet eller året kan være enklere enn du tror. Gjennom enkle grep kan du både skape en mer fargerik og kreativ hverdag for dine ansatte, og samtidig øke farten på den enkelte selger.


Hva er så hemmeligheten og verktøyet alle salgsledere bør ha i kassen? Salgskonkurranser! Og gulroten som fungerer best for en intern salgskonkurranse: hendelsesrike premiedager eller premieturer til spennende reisemål. Slike premier snakkes det om i forkant, følges på sosiale medier underveis, og skrytes av i etterkant. Og best av alt: oppnår dere et offensivt salgsmål er turen allerede finansiert!


Vi tok en prat med Sondre Hov Ulsaker, Salgsdirektør i EiendomsMegler 1, for å høre mer om deres erfaringer med å holde interne salgskonkurranser:


1. Hvorfor velgere dere å benytte interne salgskonkurranser i EiendomsMegler 1?


For det første motiveres meglerne av konkurranse, og det skaper en ekstra «drive» i hele selskapet. Vi bruker disse konkurransene til å forsterke prestasjonskulturen internt, gjennom blant annet å trene på hvordan vi skal møte kundene våre på en best mulig måte, og jobbe med implementering av riktig arbeidsmetodikk.


2. Har dere konkrete tall på at konkurransene har bidratt til å oppnå salgsmålene for selskapet?


Det er ingen tvil om at konkurranser trigger, og bidrar til at de fleste gjør det lille ekstra for å styrke egne eller teamets prestasjoner. Vi har valgt å avholde få konkurranser som heller varer over lenger tid, for å få litt kontinuitet i selve konkurransen. Dette på bakgrunn av at det tar noen uker å endre adferd, og gjennom disse konkurransene er et av målene at meglerne skal forbedre adferden i egne prestasjoner. Resultatet er at vi opplever en sterk forbedring av både adferd og prestasjoner i løpet av ukene med konkurranse.


3. Hvilke synergieffekter opplever dere at kreative salgskonkurranser har på de ansatte?


Dette har en positiv og motiverende effekt på de ansatte, som opplever mer «brød og sirkus» i konkurranseperioden enn i en normal hverdag. Mange opplever mestringsfølelse gjennom å bryte barrierer, og mer samhold på teamet gjennom felles treninger og mål som jobbes mot for hvert enkelt team. Men i tillegg til at de fleste løfter egen kunnskap og prestasjoner, er det mye godt humør og positiv konkurransegnist.

4. Hvorfor velger dere teambuildingsturer, fremfor mer tradisjonelle bonusordninger?


Vi har god erfaring med at teambuildingsturer er noe veldig mange strekker seg etter å få være med på, og fremmer et godt samhold mellom megler og lederne på de ulike avdelingene. I tillegg har vi et faglig innhold med alt fra motiverende presentasjoner til gruppeoppgaver og ulike teambuildingsaktiviteter. Tilbakemeldingen fra deltagerne er at de settes pris på at det er lagt opp til et innhold der de også får med litt faglig påfyll og utvikling også her.



Mange salgssjefer og salgsledere kjenner det på kroppen når budsjettene ikke nås. Det er lett å stå uten nye idéer og bare fortsette som før. Da kan en intern salgskonkurranse være løsningen. Motel Agency AS hjelper dere gjerne med både konkurransemekanikk, og selvsagt planlegging og gjennomføring av incentivturen i etterkant av konkurransen. Vi hjelper dere med å skape et lekent og kreativt univers. Dette er fine verktøy i kassen for salgsdirektør, både i form av pisk og ros underveis, samt gulrot i enden av konkurransen.


Utfordre oss gjerne – her finnes det mange muligheter!

© 2019 by Motel Agency